Långa uppgiften om affärsidén!

Jag vet inte om det är jag som är pantad i skallen för jag har läst beskrivnigen tusen gånger men fattar fortfarande inte riktigt så ni får väl kommentera om jag gjort knas. Men jag antar att jag svarar på alla frågor som jag sen också klistrar in i ett word-dokument fast jag förlänger svaren där.


1. Hur lyder ditt projektföretags affärsidé?
”Empire Sweden AB, den naturliga leverantören av hem och hushållsprodukter. Där kvalitet och nytänkande står i centrum.” Detta står här: http://www.empire.se/om-empire/var-affarside

2. Vad är företagets syfte på marknaden? Varför finns man till?
För att leverera produkter till stora vitvarukedjer. De både marknadsför sina produkter till de stora inköpsföretagen, men även till slutkunden. Alltså ska både en detaljhandel plus en enskild konsument lockas till att köpa deras varor.

3. På vilken marknad/marknader arbetar företaget? Vilka är kunderna?
Ja, det tycker jag nog att jag nämde i ovanstående svar.

4. Vilka behov tillfredställer företaget?
De gör så att olika detaljhandlar kan t.ex. bläddra i en produktkatalog och se om företagets sortiment är något att satsa på att köpa in. De ska bli erbjudna bra produkter som de tror att konsumenterna kommer att bli nöjda med. 


5. Vilka produkter eller tjänster erbjuder företaget som tillfredställer de behoven?
De säljer hem och hushållsprodukter. Det är bland annat dryckesmaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter med välkända varumärken som SodaStream, C3, BaByliss och Cuisinart

6. Vad är det som gör att kunderna väljer det här företaget framför
konkurrenterna?
Detta företag är unika med deras varumärken, de har bland annat ett eget varumärke och andra som de är ensamma om att vidaresälja. Återkopplat till fråga 4.

7. Vilka är de grundläggande lönsamhetsfaktorerna för företaget? 
De som de tjänar på är mellanskillnaden från inköpspriset och försäljningspriset. De är även unika med att sälja deras produkter därför finns en stor efterfrågan. Jag vet inte hur stora mellanskillnaderna är, men det måste finnas marginal för att de ska vara lönsamma. Det är många anställda och de har säkerligen en dyr lokalkostnad eftersom den befinner sig på Östermalmsgatan, dessutom är allting väldigt modernt och fräsht där inne. Det är alltså mycket kostnader.


8. Är företagets affärsidé bra eller mindre bra?
Jag tycker den är bra eftersom de verkar gå med vinst, jag tror att det är en marknad som det ständit kommer finnas efterfrågan på. Eftersom de inte har några direkta investeringar så har de inte heller mycket att förlora. DE väljer som sagt vilka produkter de ska sälja alltså blir det inte som med dem som t.ex. tillverkar CD-skivor som börjar försvinna ur tiden.
Deras skriftliga affärsidé är sämst, men de säger de själva och de pratar t.o.m om att ta bort den helt för att den är så otydlig. Jag håller helt med, men jag tycker de istället borde utveckla den lite, den behöver inte vara allt för avancerad att skapa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0